Olika broms

Oj oj jag är ibland i ett forum för ms,
Människor som har sjukdomen eller lever bredvid den ....

Där har jag läst om olika bromsmediciner, människor som byter broms av olika anledningar till andra mediciner som jag inte har hört talas om och några som jag känner igen vid namn .
#Gilyena en tablett som man tar varje dag
#Mabthera cellgift tas några gånger om året 2-3 
#Lemtrada och alemtuzumba dessa är helt nya för mig. 
Det finns ännu fler men varför alla dessa olika sorter ? När man läser om vissa mediciner kan man ibland undra varför dem är kvar , vissa läkare tror ju inte på vissa av några mediciner .

Tänk dem har lyckats med hyfsat bra mediciner men inte DEN som löser gåtan men den kanske finns runt hörnet. Man hoppas ju!
Man märker också att läkare tror på olika mediciner . Den ena läkaren tror på  tror inte den andra på.
Visst dem är olika människor med olika erfarenheter och vi är olika med samma diagnos men ms uttrycker sig olika för oss ALLA.
Vill inte låta negativ till alla dessa broms men jag tvekar inför den dagen jag måste byta och sitter där med en rad mediciner som läkarn vill att jag ska välja ...
För läkarn kan ju inte mer än rekommendera sedan är valet DITT.

Jag har ännu inte fått svar på mitt JC prov men det kommer nog snart.
Kram till ER alla och tack för att ni tittar in. Det är min medicin❤



#1 - - MyStory:

Hoppas det dröjer innan du behöver börja fundera på den saken men bra att det finns flera val. Ett piller tycker jag låter enklast även om man måste ta det varje dag.

Jag har aldrig behövt funder för när jag fick min diagnos fanns inga bromsmediciner. När den första väl kom fick jag den. För ett år sedan när jag slutade med den medicinen fick jag inte heller göra något val. Det var med nöd och näppe att jag fick Mabthera och först när jag träffar neurologen får jag besked om det blir något mer. Rätt vad det är står jag utan broms.
Kram

Svar: Att vara helt utan broms är ju ett större problem ....;( tycker du att mabthera funkar ? Är det starkare än Tysabri , tänkte om d skyddar bättre.?
Jag hoppas att du får fortsätta m broms. Kan det vara aktuellt m stamcellsbyte för dig?
En stor kram till dig❤️
FrökenMs

#2 - - Sofie:

Tjingeling.
Själv får jag Tysabri och är väldigt nöjd med den. Har precis startat upp på nytt med den efter att ha varit gravid och hoppas innerligt att den ska fortsätta funka lika bra som innan. Tysabrin är den bästa på marknaden vad jag har hört iaf. Bromsar 70%
Kram

Svar: Har själv Tysabri sedan januari 2011 men går nu och väntar på att få svar på jc prov och hoppas att jag går fortsätta ❤️
FrökenMs