Tankar

Tankar och tankning idag på Huddinge sjukhus. 


Lite stressad var jag när jag kom in på avdelningen men möttes av sjuksköterskan med ett leende. 
-Förlåt att jag är lite sen men det fanns inga parkeringar. 
-det är lugnt, jag har väntat en liten stund bara. Är själv idag och har tre patienter på en gång men det ordnar sig. 
Sätt dig så ska vi ta prover, göra tester och sedan droppet. 
-sa du tre patienter på en gång ? 
Mmmmmm, svarade sköterskan. 

Jag vet att för tre-fyra år sedan fanns det cirka 50 -60 platser på neurologen men sedan i måndags finns det 4!!!
En neurologavdelning består ju av stroke, ms, Parkinson, ALS bland annat och det är ju inte läge att bli akutsjuk som ni kan förstå. 
Situationen är lönerna . 
Jag blir galen när jag hör detta , ge personalen en bra lön och bra arbetsvillkor. För helvete rent ut sagt. 
Dessa människor gör ett fantastiskt och har ett ansvarsfullt arbete varje dag. 
Vad får vi för vård då ? Ingen. 
Dödligheten kommer att öka och handikapp kommer att öka. 
Vad kostar det samhället och vad får vi sjuka för livskvalité ? 
Blir galen!! 

Gjorde testerna och upptäckte att droppet var slut , 30 minuter och jag brukar ta en timme.
Sköterskan kom in och jag skojade :
-vill du bli av med mig så fort ?
-åh förlåt jag glömde ställa in.
(Så går det när man har tre patienter på en gång.)
-Det är ok, finns huvudvärkstabletter. 
Det är tur att vi "känner"varandra och kan skoja lite. Klev upp ur fotöljern och klev ut i solskenet. Drog en djup suck och tog ett djupt andetag . 
Tur att jag idag fick lämna sjukhuset att jag fick åka hem fylld med ny energi och nya äventyr. Blir lite gråtmild men känner mig faktiskt förbannat tacksam att min broms fungerar ett tag till. 
Provsvar snart ...

Puss❤️