Ms-dagen är nära

(null)

Ms-dagen är här för att upplysa, visa, lära, få förståelse, insamlingar och framför allt STÖD i någons närhet🧡

Det insjuknar cirka 1000 varje  år och det är cirka 20000 som lever med ms i Sverige. 
Det är flest kvinnor som drabbas av ms , 2 av 3 är kvinnor och antalet ökar medans män med ms minskar. 
Varför är det så ? 
Ingen vet men det forskas om det. Debut ålder är mellan 20-40 år (jag själv skulle fylla 43 år)men jag har själv mött unga tonåringar med ms som får samma behandling som mig.
Det finns : 
*sekundär progressiv ms 
*primärprogressiv ms 
*skovvisförlöpande ms och även mild MS benign ms. 
Cirka 80-85 % insjuknar i skovvisförlöpande ms och efter cirka 10 år kan man komma in i sekundärprogressiv ms. I dem två sista faserna (sekundär o primär) finns det inga direkta broms alternativ, där forskas det också i. 
Om man hamnar i den sekundära och primära ms blir man sakta försämrad och kan behöva hjälpmedel som krycka och rullstol. 

Ms är en sjukdom i det centrala nervsystemet , en inflammation i stora och lilla hjärnan och ryggmärgen. Det blir inflammationer och ärr på nervtrådarna och det gör att impulserna inte kommer fram som det ska. Det finns ingen behandling som botar sjukdomen. 
Med rätt behandlingen kan man bromsa sjukdomsförloppet. 

Multipel skleros betyder många ärr. 
Sjukdomen räknas inte som ärftlig men ungefär var femte person med ms har en nära släkting släkting som också har ms ( min syster har ms)
Fatique eller hjärntrötthet är ett stort problem för vissa med ms men ett stort antal drabbas och det påverkar ens liv ofantligt mycket. Man har ingen energi till familj, arbete eller det sociala nätverket. Det går inte att vila bort. Finns vissa läkemedel som kan hjälpa vissa människor för det. 
Depression kan finnas med i bilden , vanligare än vad man tror. 
Sedan har vi alla osynliga besvär : känselbortfall, domningar, bränningar, urinträngningar, spasmer ja listan är lång! Dock har inte alla ALLA besvär men dem flesta har något och det är tillräckligt. 

Nu blev det mycket tråkig information men den är tyvärr sann och viktig att upplysa och lyfta fram i samhället. Ms är ingen förkylning. Ms går inte bort. 
Det är viktigt att få fram botemedel, förståelse och kunskap. En kostnad som är väl värd att investera i. 
Jag lever med min oinbjudna gäst dygnet runt och jag är rädd för min framtid . Hur min framtid ser ut?
Den lever jag med hela tiden och jag vägrar att den tar över men ibland är den där och knackar på ...
Min oinbjudna gäst 🧡
Så va med och bidrag och upplys dagen imorgon med något oranget. 🧡

Kram mina vänner