Studie

Förmiddagen visades jag på sjukhuset för att få dosen av min broms. Efter tio år med min diagnos är det broms och inget bot finns ännu. 
Jag var ju så hoppfull att det skulle finnas under min livstid med ms men det verkar vara en svår gåta att lösa.

Det finns tre typer av MS: skovvis förlöpande, sekundär progressiv och primär progressiv MS. För de allra flesta börjar sjukdomen som skovvis förlöpande MS, ofta bestående av korta skov som följs av längre symtomfria perioder. Med tiden finns det en större risk att det utvecklar sig och där finns tyvärr ingen broms överhuvudtaget. 

Idag lämnade jag också 8 rör med blod för Jc, blodstatus och för combat studien jag ingår i. Lämnade också för studien covid-19 ,t-celler och ms. Om vi har ett "naturligt" skydd. 
Tyvärr får man inte reda på om man har det förrän nästa år i januari. Helt förståligt för det är ju ändå 3500 patienters blodprover man ska testa. 
Under den här tiden har jag säkert redan fått corona eller ?  (null)